Teraz Czytasz
Budowa kolejki na Kasprowy

Budowa kolejki na Kasprowy

Iga Kaczmarczyk

15 marca 1936 roku pierwszy wagonik kolejki linowej wjechał na szczyt Kasprowego Wierchu. Była to wówczas trzecia najdłuższa kolejka linowa na świecie. Powstała w błyskawicznym tempie w ciągu 277 dni, czyli 7 miesięcy, a biorąc pod uwagę ówczesne możliwości techniczne i ukształtowanie terenu był to niesamowity wyczyn.

Studia terenowe i pomiary, mające ustalić przebieg trasy, rozpoczęto wiosną 1934 – brano pod uwagę także poprowadzenie kolejki z Doliny Małej Łąki na Czerwone Wierchy. Ostateczna decyzja zapadła w lipcu 1935. Powstała spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Udziałowcami były: Polskie Koleje Państwowe, Liga Popierania Turystyki, Polskie Biuro Podróży „Orbis”, Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa oraz gdańska stocznia. Pomysłodawcą i motorem budowy, osobiście doglądającym postępów prac, był Aleksander Bobkowski – ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego, wiceminister komunikacji, prywatnie zapalony narciarz.

Budowa kolei wywołała żywą dyskusję społeczną, po ujawnieniu projektów w marcu 1934 protestowali przeciwko niej zarówno działacze ochrony przyrody jak i 94 towarzystwa i instytucje naukowe i turystyczne. W odpowiedzi na rozpoczęcie budowy kolei i równoczesne łamanie obowiązującego wtedy prawa o ochronie lasów, o prawie budowlanym, ustawy o ochronie przyrody, ustawy o koncesjach na koleje i innych – do dymisji podała się cała ówczesna Państwowa Rada Ochrony Przyrody.

24 lipca 1925 powołano kierownictwo budowy z siedzibą w zakopiańskich Kuźnicach. Budowa była prowadzona systemem gospodarczym, w którym inwestor sam organizuje budowę, zatrudniając wykwalifikowanych rzemieślników, ponieważ żadne przedsiębiorstwo nie było w stanie przyjąć zakładanych 7 miesięcy na realizację projektu.

Zobacz Też

1 sierpnia 1935 rozpoczęto budowę od wykarczowania drogi na Myślenickie Turnie.  Wyżej położone prace były już wielkim wyzwaniem z uwagi na trudny, wysokogórski teren. Materiały budowlane dostarczano ciężarówkami na Myślenickie Turnie i wozami konnymi w okolice schroniska na Hali Gąsienicowej – dalej wynosili je na plecach tragarze, korzystając także z pomocy koników huculskich. Pod koniec października ukończono budowę 9 drewnianych podpór po których ruszyła robocza kolejka zwana trumienką, co wymagało robót minerskich, kucia w skale oraz betonowania fundamentów w ekstremalnych warunkach terenowych i atmosferycznych. Już we wrześniu spadł śnieg, jednak ciągła praca na 2-3 zmiany dawała efekty. Stan załogi wahał się od 600 do 1000 osób. Powstawały dolna, pośrednia i górna stacja kolejki. 26 lutego 1936 odbył się pierwszy kurs kolejki na dolnym odcinku z Kuźnic na Myślenickie Turnie. Wagoniki wybudowała stocznia w Gdańsku, natomiast liny – fabryka w Sosnowcu. 5 marca 1936 uznawany jest za oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej. Koszt budowy kolei przekroczył 3,5 mln zł i zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem.

Dołącz do dyskusji

Dodaj Odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Przewiń Do Góry