Wystawa, która od piątku, 16 sierpnia do 31 sierpnia 2024 roku, będzie prezentowana w krakowskiej Scenie Supernova, prezentuje monumentalne obrazy Bożeny Zajiczek-Panuś, które w ekspresyjnej forme i wycinkowej kompozycji odsłaniają nie tylko góry, ale również stanowią zapis emocji artystki w trakcie tworzenia, odwołujący się do stanu umysłu osoby wspinającej się. W tworzeniu prac artystce towarzyszyły pojęcia takie jak – materia, ekspresja, percepcja, akt twórczy, świat wewnętrzny. Stąd też obrazy są próbą nie tylko odświeżonego spojrzenia na góry, ale też połączenia go z tym, co nienazwane w doświadczeniu trwania we wspinaczce i trwania w procesie twórczym.
Bożena Zajiczek-Panuś (ur. 1984 w Żywcu) związana jest z malarstwem od kilkunastu lat. Obecnie mieszka w Katowicach. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w czerwcu 2024 ukończyła malarstwo w ramach studiów podyplomowych.
Artystka nieustannie poszukuje nowych perspektyw odbioru rzeczywistości, zachęcając widzów do głębszej refleksji nad otaczającym światem. W 2018 stworzyła serię obrazów „Earth Art”, prezentującą fascynujące zakątki Ziemi z lotu ptaka. Cykl ten miał swoją premierę w 2018 roku w ramach indywidualnej wystawy w Katowicach.
Od wielu lat w jej twórczości gości motyw górski, zwłaszcza tatrzański.
Głównym tematem jej aktualnych prac jest materia. Inspiruje ją zarówno natura, jak i przestrzeń miejska. Zachwyca się strukturami dna morza, formami górskimi. W mieście dostrzega piękno w zniszczonych billboardach i niszczejących murach.
Artystka sięga po Tatry jako inspirację do stworzenia monumentalnej serii obrazów „Górska materia”. Obrazy te, oprócz ukazania złożoności i różnorodności górskich struktur, są przede wszystkim zapisem jej emocji oraz procesu twórczego.Wyrywkowe kompozycje, przedstawione w imponujących formatach, wyłamują się z ram klasycznej estetyki, stanowiąc zaproszenie do kontemplacji potęgi natury ale również refleksji nad siłą, którą zyskuje się poprzez proces twórczy.
Artystkę fascynuje wielopoziomowość i wielowymiarowość świata i percepcji. Lubi eksperymentować z nakładaniem warstw, procesem odkrywania i zakrywania. Jej prace są bogate w detale, nosząc ślady pędzla, zadrapań i rozlewisk farby.