Podhale i Tatry mają swoją długą filmową historię, wykorzystywaną zresztą w różnych kontekstach. Czasami to próba opisania przeszłości, góralskich korzeni i tradycji – jak chociażby Ród Gąsieniców czy Legenda Tatr.
Czasami to świadomie umieszczona w tym miejscu akcja filmu czy serialu –Trzecia Granica, Szpilki na Giewoncie, Przeznaczenie i wiele innych – gdzie tatrzańskie plenery stają się pełnoprawnym i obowiązkowym bohaterem opowieści. No bo jak np. pokazać dramatyczny życiorys piewcy Podhala Kazimierza Przerwy – Tetmajera bez udania się do Gminy Kościeliska i wielu innych miejsc, które odwiedzał słynny poeta? Występuje Podhale i w trzecim – może najpopularniejszym kontekście, gdzie tatrzańskie szczyty, doliny, polany, smreki i strumyki – służą jako piękna ilustracja do filmowej akcji. Tutaj znów można wymieniać tytułów bez liku: Trójkąt bermudzki, bollywoodzka Fanaa, Demony wojny wg Goi i dziesiątki innych (a ciągle powstają następne).
Jest jeszcze jeden kontekst – zupełnie różny od wcześniej wymienionych – który nadaje niektórym obrazom nakręconym w Tatrach wymiar wręcz legendarny. Z pewnością należy do nich kultowy serial Janosik z Markiem Perepeczko w roli głównej – i to bez względu na wszystkie słabości tej popularnej produkcji, a także Potop w reżyserii Jerzego Hoffmana, ze słynnym kuligiem Kmicica i Oleńki. Co je łączy? Wszyscy wiedzą, że po części powstawały w Tatrach i na Podhalu.
No dobrze, ale jaki jest wspólny mianownik tych wszystkich filmowych historii oraz wymienionych kontekstów? Wszystkie one dotyczą pięknych, malowniczych miejsc pokazanych za pomocą filmowej taśmy w Kościelisku i całej gminie. Przy okazji filmowo-serialowych tras mamy szansę odwiedzić kościeliskie zakątki – również te do tej pory mniej znane. Nawet uważny widz, na widok obejrzanych na ekranie miejsc może się nie domyślić, że to piękne okoliczności przyrody Dzianisza, Kościelisko i Witowa.
Zapraszamy do naszego filmowego świata: www.filmowekoscielisko.pl