Teraz Czytasz
W świecie Władysława Borzęckiego W 100. rocznicę urodzin
31 października 2022 - 14 stycznia 2023

W świecie Władysława Borzęckiego W 100. rocznicę urodzin

W świecie Władysława Borzęckiego W 100. rocznicę urodzin. Wystawa rzeźby.

Wystawa rzeźby Władysława Borzęckiego (1920-1998 ) z okazji 100. rocznicy urodzin prezentowana jest z co prawda z małym opóźnieniem, jednak warto było na nią czekać – w pięknych wnętrzach Czerwonego Dworu pokazuje ogromne twórcze bogactwo artysty.

Władysław Borzęcki ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem, następnie Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, by w 1960 roku na stałe zamieszkać w Zakopanem, przy ul. Orkana 13, niedaleko Czerwonego Dworu.

Niewątpliwy wpływ na artystę wywarł w szkole Przemysłu Drzewnego Józef Różyski, mentor i przyjazny opiekun uczniów w pracowni i w bursie (która mieściła się przy ul. Orkana 13, w modernistycznej kamienicy Tadeusza Sendzimira, inżyniera i wynalazcy, zwanego „Edisonem metalurgii”), który przekazywał młodym adeptom sztuki rzeźbiarskiej spuściznę Karola Stryjeńskiego. Składały się na nią inspiracja autentyczną sztuką ludową, dekoracyjna stylizacja, otwartość na impulsy sztuki nowoczesnej, a także dobra robota, tradycja solidnego rzemiosła. W przypadku Władysława Borzęckiego dziedzictwo to było trwałe, a przy tym w jego twórczości impulsom lokalnym, ludowym bądź wyniesionym ze szkoły, towarzyszą różnorodne inspiracje, świadczące o znakomitej orientacji rzeźbiarza we współczesnych mu zjawiskach artystycznych.

Na wystawie prezentowane są rzeźby ze zbiorów rodziny, pochodzące z różnych okresów twórczości począwszy od abstrakcji i prac figuratywnych. Inspiracje światem natury, zachwyt nad przyrodą – widoczne są w motywach roślinnych, kwiatowych, ale także w głowach zwierząt, rybach – które mogłyby stanowić ilustracje do bajek dla dzieci, a jednocześnie literatury science fiction. Podobnie jak cykl rzeźb Istnienia, inspirowany ilustracjami bakterii, czy twory na wpół abstrakcyjne, lecz wyraźnie od zwierząt się wywodzące, np. żółwiopochodne formy w cyklu Porody. Ponadto w wielkiej obfitości i rozmaitości reprezentowane jest królestwo roślin, już to przedstawionych naturalistycznie (np. Kaktusy), już to umownych, sprowadzonych do dekoracyjnego motywu, a zawsze prężnych i bujnych, o bogatym listowiu, dorodnych kwiatach i nabrzmiałych pąkach. Świat roślinny wdziera się czasem w ramy przedstawień animalistycznych (kwietna korona Królowej Piękności) lub w obręb kompozycji o tematyce biblijnej i sakralnej. Tu najciekawszym przykładem, a zarazem przejawem świadomości ekologicznej artysty, jest Ecce Homo (lata dziewięćdziesiąte), gdzie sugestia postaci ludzkiej z wyciągniętymi ramionami przenika się z pnącą ku górze rośliną.

Władysław Borzęcki to także twórca znakomitej sztuki użytkowej. Zobaczyć więc można krzesła, szafki, lampy, talerze i patery inspirowane sztuką ludową. Drewno jest bowiem dla Borzęckiego podstawowym materiałem i równocześnie częścią natury. Prezentację uzupełniają rzeźby w drewnie żony Alicji, Madonny i anioły, dopełniające świat artystyczny obojga twórców, świat sztuki, który oparł się przemijaniu.

Zobacz Też
Wodne zabawy w strhu wystawa

Kuratorem wystawy jest dr Małgorzata Wnuk. Wystawa czynna od 31 października do 14 stycznia 2023, od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) w godzinach 10:00-17.00. Wstęp wolny!

Za: www.zakopane.pl/materiały prasowe Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór

Dołącz do dyskusji

Dodaj Odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

WordPress Zakopane: bystrzan.spaceSklep Narzędzia Ogrodnicze elmal.com.pl

Realizacja: montinea | marketing & graphic design Strony: Wydarzenia & Mapy Wszelkie prawa zastrzeżone © Paul Bystrzan 2021 - Paul Bystrzan

Przewiń Do Góry