Wycieczka z kulturą: Modernizm udomowiony. Współczesna architektura chińska

Architektura to dziedzina wywołująca wiele emocji – szczególnie w Zakopanem, gdzie nowoczesne bryły kontrastują ze wzornictwem regionu. Takie zderzenie dwóch światów nie występuje jedynie na Podhalu. Dla nabrania dystansu do tematu polecamy wizytę w krakowskim Muzeum Manggha, gdzie można obejrzeć prace młodych chińskich biur architektonicznych i zobaczyć, jak godzą tysiące lat tradycji ze swoim spojrzeniem w przyszłość.

Prezentowane na wystawie budownictwo wyrasta z doświadczeń pokolenia chińskich architektów, którzy w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych minionego stulecia zaczęli wyjeżdżać z kraju na studia zagraniczne, gdzie uczyli się teorii i praktyki architektonicznej w najlepszych uczelniach i biurach amerykańskich, europejskich i japońskich. Pokolenie to po powrocie do Chin włączyło się z pełną świadomością w krytyczny nurt architektury poszukujący własnej, chińskiej tożsamości, niejako w opozycji do architektury globalnej i ikonicznych prac architektów, od których uczyli się jednocześnie przejmując know-how. Wraz z prowadzonymi przez nich eksperymentami nad poszukiwaniem własnego języka i własnej tożsamości ich architektura pozostawała otwarta i zrozumiała na zewnątrz, nie utraciła z pola widzenia kontekstu globalnego.

Wybór prac na obecną wystawę nie był prosty. Z jednej strony kuratorom zależało na pokazaniu tego, co najnowsze i najciekawsze, ale bez powielania schematu podróżujących obecnie po wielu krajach wystaw chińskiej architektury w wykonaniu ukonstytuowanej już architektonicznej elity. W ostatnich latach nastąpił bowiem tak szybki rozkwit architektury Państwa Środka, że jej wczorajsi młodzi pionierzy stali się w okamgnieniu nowym establishmentem – znanymi gwiazdami
z pierwszych stron magazynów architektonicznych i lifestylowych, jak na przykład biuro MAD (Ma Yansong), URBANUS (Liu Xiaodu, Meng Yan), Wang Shu i inni.
Wystawę można oglądać do 7 stycznia.

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha to miejsce, które wielopłaszczyznowo zgłębia oraz prezentuje wzajemne relacje kulturowe pomiędzy Polską a Japonią, Wschodem i Zachodem. Powstało w 1994 roku z inicjatywy Andrzeja Wajdy, jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Przez dekadę stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. W 2005 roku decyzją Ministra Kultury otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako samodzielna placówka muzealna.

Muzeum jest czynne od wtorku do niedzieli od godz. 10.00 do 18.00.

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
ul. M. Konopnickiej 26
30-302 Kraków

Autor(ka):

Może też Cię zainteresuje: