Zlot zabytkowych szybowców połączony z zawodami oraz pokazami lotniczymi odbędzie się na widokowym szczycie Litwinka w Czarnej Górze obok Białki Tatrzańskiej. Ta wyjątkowa impreza lotnicza ma upamiętnić Pierwsze Krajowe Zawody Szybowcowe rozegrane właśnie tutaj już w 1923 roku.
Zobaczycie loty polegające na grawitacyjnych startach szybowców ze startowiska na szczycie Litwinki (obok punktu widokowego w kierunku zachodnim oraz obok górnej stacji kolei krzesełkowej w kierunku północnym). Starty wspomagane będą użyciem lin gumowych, a lądowania odbędą się na wyznaczonych lądowiskach zlokalizowanych po północnej stronie wzniesienia oraz po zachodniej stronie Białki Tatrzańskiej. Podczas zlotu odbędą się także loty balonów na ogrzane powietrze, a na najmłodszych będą czekać rozstawione dmuchańce.
Czarna Góra i Litwinka w roku 1923 były świadkami ważnego wydarzenia związanego z historią polskiego lotnictwa; w szczególności lotnictwa bezsilnikowego, nazwanego dopiero w czasach późniejszych szybownictwem. 15 sierpnia 1923 roku wyjechała z Warszawy do Zakopanego grupa przyszłych szybowników z hasłem: „Jedziemy robić konkurs w Tatrach!”. Nazajutrz rozbito namiot na znanej bywalcom Antałówce, ale piloci nie zgodzili się tu latać. Na poczekaniu zaczęto szukać jakiegoś innego terenu. Bezskutecznie penetrowano zbocza Gubałówki, udano się nawet na poszukiwania na Czerwone Wierchy! Wreszcie zgodzono się na Czarną Górę pod Białką. Pierwsze trzy próbne loty podczas zawodów, wykonał Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Pierwszy lot trwał 68 sekund, drugi 24 s, trzeci lot trwał 37 s. Na starcie trzech konkurencji (długotrwałości lotu, przelotu i żaglowania) stanęło ostatecznie dziesięciu pilotów. Na uwagę zasługuje lot Tadeusza Karpińskiego, który trwał 165 s. Zawody te zapoczątkowały współzawodnictwo w sporcie szybowcowym, były również początkiem rywalizacji w konstruowaniu szybowców.
Program
Piątek, 16 września
- 14:00 Powitanie oraz odprawa pilotów i załóg
- 15:00-19:00 Loty treningowe – starty szybowców z lin gumowych
Sobota, 17 września
- 9:00 Odprawa pilotów i załóg
- 10:00-14:00 Starty z lin gumowych szybowców: Grunau Baby II, Mucha 100, Mucha Std, Lis, Sroka, Ka-6, Ka-8 oraz wystawa statyczna – I konkurencja
- 14:00-15:00 Prezentacja statyczna zabytkowych szybowców biorących udział w zlocie oraz przeloty współczesnych szybowców – otwarte wejście na startowisko, możliwość zrobienia zdjęć z szybowcami i załogami, prezentacje indywidualne
- 15:00-19:00 Starty szybowców z lin gumowych oraz wystawa statyczna – II konkurencja
- 19:00 Góralska Watra z posiadami i muzyką na żywo (kapela góralska), rozmowy z pilotami i prelekcje (Karczma na szczycie góry) – wstęp otwarty
Niedziela, 18 września
- 9:00 Odprawa pilotów i załóg
- 10:00-13:00 Starty z lin gumowych szybowców: Grunau Baby II, Mucha 100, Mucha Std, Lis, Sroka, Ka-6, Ka-8 oraz wystawa oraz wystawa statyczna – III konkurencja
- 13:00-13.50 Prezentacja statyczna zabytkowych szybowców biorących udział w zlocie przy akompaniamencie zespołu New Market Jazz Band – otwarte wejście na startowisko, możliwość zrobienia zdjęć z szybowcami i załogami, prezentacje indywidualne, wręczenie nagrody Wójta Gminy Bukowina Tatrzańska dla najładniejszego szybowca zlotu.
- 13:50-14:00 Przelot formacji samolotów Aeroklubu Nowy Targ – otwarcie pokazów lotniczych i powitanie gości z powietrza
- 14:00-17:00 Pokazy lotnicze – Grapa Litwinka:
➡️Formacja 2 x Albatros DIII
➡️Formacja 2 x Piper Cub L-4h
➡️Boeing Stearman
➡️Jak 18 – Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
➡️An-2 „Wiedeńczyk”, Fundacja „Wiedeńczyk” AN-2
➡️Szybowce: Ash25m (pil. Sebastian Kawa), Diana 2 oraz Js3
➡️Śmigłowiec Robinson R44
➡️Wiatrakowiec Magni Gyro
➡️Hatz Classic – White Red Hatz
➡️Formacja Cellfast Flying Team
➡️SZD 50 Puchacz – akrobacja szybowcowa
➡️Extra 330sc – Maciej Smólski
➡️Grupa Akrobacyjna FireBirds – Firebirds Flight Academy DTO-2
➡️Edge 540 – Lukasz Czepiela RED BULL TEAM
➡️Odrzutowiec Ts – 11 Iskra Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła
- 17:00 Prezentacja paralotni oraz motolotni. Zakończenie Zlotu
Wstęp wolny. Bezpłatny parking – obok górnej stacji wyciągu narciarskiego GrapaSki, wjazd będzie regulowany ze względu na wąski dojazd i konieczność transportu szybowców. Na szczycie dostępny będzie bar, gastronomia i stoiska handlowe. Program może ulec zmianie.