Koncert z cyklu „Karol z Atmy. Tradycja i współczesność”

Już w czwartek, 3 października 2024 o godzinie 18:00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma zlokliazowanej przy ulicy Kasprusie 19 odbędzie się już 142. uroczysty koncert z cyklu „Karol z Atmy. Tradycja i współczesność”. Wystąpią na nim sopraniska Katarzyna Oleś-Blacha w fortepianowym akompaniamencie Marioli Cieniawy. W programie znalazły się utwory Karola Szymanowskiego, Stefana Henryka Bereza, Ignacego Jana Paderewskiego, a słowo o muzyce wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP w Krakowie oraz kurator do spraw programowych „Atmy”.

Katarzyna Oleś-Blacha – artysta muzyk, sopran koloraturowy. W 2001 roku ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali, m. in. w 2010 r. otrzymała III nagrodę w kategorii głosów żeńskich w VII Między-narodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, a w 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. W lipcu 2014 roku została Laureatką nagrody: „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz promocji kultury. Solistka Opery Krakowskiej, gdzie po raz pierwszy wystąpiła w 2001 r. w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Artystka ma w swoim bogatym dorobku około 60 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w różnych realizacjach premierowych, festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i zagranicą. W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś-Blacha znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Dokonała szeregu nagrań płytowych i archiwalnych dla potrzeb Radia i Telewizji, w tym w 2005 r. niezwykle rzadko wykonywanego Koncertu na sopran i orkiestrę Zygfryda Kasserna, który wielokrotnie prezentowano na antenie polskich rozgłośni. Ze szczególnie ciepłym przyjęciem słuchaczy i krytyki spotkał się album artystki „Per due Donne” oraz pierwsze płytowe wydanie ostatniej opery Stanisława Moniuszki Beata. Pedagog Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie; prowadzi klasę śpiewu solowego. W kwietniu 2021 roku został jej nadany tytuł profesora sztuki. Prowadzi warsztaty wokalne oraz kursy mistrzowskie dla młodzieży oraz młodych adeptów wokalistyki.

Mariola Cieniawa – pianistka, kameralistka, pedagog. Profesor sztuk muzycznych. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudziń-skiego.  Kształciła się także u prof. Andrzeja Jasińskiego w Katowicach  i Karl-Heinza Kammerlinga w Hano-werze. Laureatka głównych nagród wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. (I nagroda Ogólnopolskiego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi – 1983, dwukrotna Stypendystka Ogólnopolskich Konkursów Pianistycznych Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie – 1983, 1984; II nagroda Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina – Palma de Mallorca – 1990; III nagroda Konkursu Chopinowskiego w Kolonii – 1991; Nagroda Specjalna Jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Palm Beach – Floryda – 1989). Od wielu lat koncertuje w Polsce i zagranicą, także  w ramach  znaczących  festiwali muzycznych (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, USA, Korea Płn., Czechy, Szwecja, Austria, Węgry, Egipt). Jako kameralistka współpracowała z wybitnymi polskimi i zagranicznymi artystami. Jej dorobek fonograficzny obejmuje nagrania sześciu płyt CD, w tym  solowych: „Danza Iberica” i „ATMA 40”. Laureatka nagrody „Mosty Starosty” za działalność na rzecz promocji kultury muzycznej. Juror ogólnopolskich i zagranicznych konkursów pianistycznych i kameralnych. Matka chrzestna pociągu „Nikifor” z Krakowa do Krynicy-Zdroju.

Autor(ka):

Może też Cię zainteresuje: