Teraz Czytasz
Władysław Winiecki, Grzegorz Kozera. Wokół Damy z Elche
06 sierpnia - 30 września 2022

Władysław Winiecki, Grzegorz Kozera. Wokół Damy z Elche

Iga Kaczmarczyk

Galeria Sztuki Współczesnej Dom Doktora (ul. Witkiewicza 19) zaprasza na najnowszą wystawę, która cieszy się wielkim powodzeniem i została przedłużona do 30 września.

Co robi Dama z Elche w Zakopanem, w galerii Magdaleny Kraszewskiej? Miłośnicy Hiszpanii wiedzą, że pod tą nazwą kryje się ikona sztuki iberyjskiej, starożytna rzeźba przedstawiająca młodą i bogatą damę, zwaną „Królową mauretańską”. Nie byłoby tych symbolicznych odwiedzin pod Giewontem, gdyby nie powstała książka prof. Teresy Grzybkowskiej Dama z Elche. W kręgu sztuki hiszpańskiej (Wydawnictwo Austeria, Kraków 2021). Autorka zaprosiła do współpracy młodego artystę, Grzegorza Kozerę, który wykonał do jej książki ilustracje w technice kolażu. Ponieważ w rękach Kozery prawie każdy temat rozrasta się w cykl, artysta zamiast kilkunastu ilustracji – po jednej do każdego rozdziału– wykonał ich 85. Powstał tym samym znakomity cykl pod tytułem Iberia (2021), który wiosną bieżącego roku był już pokazywany w Instytucie Cervantesa w Krakowie. Swój pierwszy cykl zainspirowany kulturą Hiszpanii – Szkicownik znaleziony w Granadzie – Kozera stworzył podczas pobytu w ramach stypendium Erasmus na Universidad de Granada w latach 2008/2009. Teraz zmierzył się z całością sztuki i kultury hiszpańskiej – od czasów prehistorycznych, przez średniowiecze, nowożytność po wiek XX.

Gdy pani Anna Baranowa, kuratorka wystawy, planowała wystawę Iberii w Domu Doktora w Zakopanem, natrafiła na inny wizerunek Damy z Elche, który powstał o wiele lat wcześniej niż cykl Kozery. Improwizacja – znana dama (1970) – to tytuł dwóch wersji litografii Władysława Winieckiego, wybitnego grafika, prof. ASP w Warszawie. Jako partner życiowy Kraszewskiej, Winiecki od początku lat 90. dzielił czas między Warszawą a Zakopanem. Warto dodać, że to od jego wystawy indywidualnej w lipcu 1994 roku zaczęła się historia galerii sztuki współczesnej w zabytkowym domu rodziny Kraszewskich. 

O ile barwna litografia Winieckiego, zainspirowana słynną rzeźbą, przypomina jego liczne pobyty w Domu Doktora, to kolaże Kozery inicjują jego obecność w tym miejscu i w ogóle w Zakopanem. Aż dziw, że artysta jest tutaj po raz pierwszy, zważywszy na jego twórcze dialogi ze sztuką Władysława Hasiora (m. in. wystawa „Kozera / Hasior. Montaż wystawienniczy”, 2022, w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim). Pani Anna ufa, że to zakopiańskie  międzypokoleniowe i międzykulturowe spotkanie będzie miało swoje ciągi dalsze…

Grzegorz Kozera (1983) – malarz, autor kolaży, doktor sztuki. W latach 2003-2008 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2006 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył w 2011 w pracowni Przestrzeni Malarstwa prof. Leona Tarasewicza i dra Pawła Susida. W latach 2017-2020 odbył studia doktoranckie na ASP w Krakowie w pracowni prof. Grzegorza Sztwiertni. Od 2019 pracuje na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie na stanowisku asystenta w Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych, prowadzonej przez prof. Jana Mioduszewskiego. Jest między innymi dwukrotnym stypendystą Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy (2014, 2016), laureatem programu Młoda Polska (2019); został również wyróżniony w konkursie 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2015). Brał udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych.

Więcej informacji: https://grzegorz-kozera.pl/

Zobacz Też

Władysław Winiecki (1941-2008) – artysta grafik, który osiągnął mistrzostwo w dziedzinie litografii. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w 1966 w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. W 1977 podjął pracę dydaktyczną w macierzystej uczelni na Wydziale Grafiki. W 1997 otrzymał tytuł profesora kontraktowego (w roku 2001 tytuł profesora), prowadząc przez wiele lat znaną Pracownię Litografii w ASP w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. W 1978 zdobył jedną z najważniejszych nagród graficznych: Grand Prix VII Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju i zagranicą.

Więcej informacji: http://wielkiwodewil.pl/

Kuratorka: Anna Baranowa. Patronat: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Krakowski.

Dołącz do dyskusji

Dodaj Odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Przewiń Do Góry